Ander project - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Petra Habes - WaarBenJij.nu Ander project - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Petra Habes - WaarBenJij.nu

Ander project

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 Februari 2016 | Thailand, Bangkok

Week 3 is ook al weer afgelopen. De tijd gaat zo snel! En voor dat je nou schrikt dat ik alweer van project ben gewisseld, ik zal het uitleggen.
Toen ik van school veranderde en terecht kwam bij de Good Shepherd Sisters, bij Sister Louise, was ik gefasineerd door de "fabriek" die ze er hebben waar vrouwen werken. Een van de andere vrijwilligers werkte al in de fabriek en wilde graag ervaren hoe het is om op de kleuterschool te werken. Samen hebben we gevraagd of we na 2 weken mochten wisselen van plek. Zij naar de kleuterschool, ik naar de fabriek.

Maandag was dus de eerste dag dat ik naar de fabriek mocht. Ik werd ergens geplaatst waar ze bezig waren met een order van veel knuffel konijntjes. Dat betekende voor mij dat ik lapjes stof moest uitknippen. Gewoon simpel vierkante lapjes om een patroontje heen. Simpeler kan bijna niet, zwaarder aan je vingers denk ik ook niet. Waar het meer om gaat, als vrijwilliger in de fabriek, is het contact met de vrouwen die daar werken. Proberen ze wat engelse woorden te leren, de meeste kunnen zich wel wat uitdrukken maar het kan altijd beter, en hun zelfvertrouwen wat te vergroten. De eerste dag was wat mini gesprekjes en vooral heel veel lachen. Ze lachen ook graag om mij omdat ik dan weer wat geks doe maar ze kunnen dan niet zo goed uileggen wat ik dan gek doe. Ach ik vind het goed. Blijkbaar geef ik ze iets om om te lachen.
Omdat het chinees nieuwjaar was werd er met de lunch wat extra's geserveerd. Soort pannekoeken met gecondenseerde melk en chocoladesaus. Wij mochten ze gaan bakken, nadat we een mini kooklesje hadden gehad want de pannekoeken waren bevroren dingen, maar ze moesten op een speciale manier opgewarmt worden.

Dinsdag en woensdag mocht ik ook weer lapjes stof knippen. Het deed wel minder zeer aan mijn vingers. Het contact was ook al wat beter. Mensen moeten aan elkaar wennen en dat gebeurt niet in 5 minuten. Ik vermaak me daar wel.

Donderdag mocht ik ergens anders in de fabriek gaan werken, met andere vrouwen. Ik had ze al gesproken tijdens het bakken op maandag, wat het contact al makkelijker maakte. Heel precies moest ik lapjes stof opplakken. Het mocht geen 10e van een milimeter verkeert zitten, anders werd het terug gestuurd en moest het opnieuw. Ze gebruikte hier trouwens inches voor maar volgens mij gebruiken ze hier hetzelfde metrisch systeem als wij gebruiken.

Vrijdag mocht ik weer terug naar de vrouwen waar ik maandag tot woensdag was, maar deze keer mocht ik verjaardagskaarten maken. We kregen een stapel met borduurwerkjes die al door andere vrouwen waren gemaakt. Wij hoefde ze alleen maar achter een kaart te plakken met dubbelzijdig plakband en een flap er overheen te plakken zodat het een nette binnenkant had. Dit hoefde gelukkig niet zo precies als de lapjes stof op donderdag maar slordig mocht het natuurlijk ook niet worden.

Toen was het alweer zaterdag. Ik ben gezellig in mijn eentje naar Suan Pakkard Palace museum gegaan. Niet omdat de andere niet mee wilde maar omdat ze er niet waren. Het museum bestond uit 7 oud thaise huizen die ooit van een koning of koningin zijn geweest. Alle huizen waren verbonden met bruggen. Heel veel snapte ik niet van wat er allemaal tentoon gesteld was maar het was wel heel mooi om te zien en het was er lekker rustig in de drukke stad. Toen ik daar klaar was ben ik naar Sea Life geweest. Visjes kijken! Iedereen kan zich me wel voorstellen hoe dat er ongeveer uit ziet denk ik. Toen ik daar klaar was heb ik nog een tijdje in 3 overdekte winkelcentra gelopen om vervolgens samen met een van de andere vrijwilligers weer terug te gaan. De winkelcentra zijn compleet anders dan de winkels die je op straat tegen komt. Als je alleen in de buurt van die winkelcentra komt en verder Bangkok niet ziet, krijg je een vertekent beeld van Bangkok. Een beeld wat alleen maar rijkdom en tropisch uitstraalt, maar Bangkok is veel meer dan dat.

Zondag (vandaag dus) ben ik naar de dierentuin geweest. Wat ik al verwachtte, de dieren hadden minder ruimte dan in een dierentuin in Nederland en daar hebben ze relatief al weinig ruimte. Kooien die te klein zijn voor de hoeveelheid dieren die er in zitten, terwijl de mensen te veel ruimte hadden om rond te lopen en er was zelfs een redelijk grote vijver waar je een waterfiets kon huren. Naar mijn inziens hadden ze wat meer ruimte voor de mensen weg kunnen halen en wat meer ruimte kunnen geven aan de dieren. De dieren zagen er overigens niet slecht verzorgd uit. Nadat ik weer terug was wou ik een massage nemen, maar het was voor de rest van de dag vol. Morgen weer proberen dan maar.

Ik weet dat iedereen graag foto's wil zien, sorry dat lukt nu niet. Ik heb hier wel een computer waar ik gebruik van maak maar daar krijg ik mijn foto's niet op. Jullie zullen moeten wachten tot ik weer terug kom.

Nog maar 4 dagen naar het project. Vrijdag vlieg ik met een andere vrijwilliger naar het zuiden om tot woensdag op een eiland te zitten :)

Tot de volgende keer!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Petra

Actief sinds 24 Nov. 2015
Verslag gelezen: 74
Totaal aantal bezoekers 2309

Voorgaande reizen:

21 Januari 2016 - 25 Februari 2016

Mijn reis door Thailand

Landen bezocht: